НАША ФІЛОСОФІЯ ТА ПРИНЦИПИ

АФІНИ — ДЕМОКРАТИЧНА ШКОЛА

Класичні Афіни часів Платона і Перикла — це найвище піднесення культури, прогрес науки та ремесел, розквіт демократії. Стародавню Грецію за всіма підставами можна назвати колискою європейської цивілізації.

Класичний ідеал Людини — вільної, впевненої у собі, всебічно освіченої, фізично розвинутої, прагматичної та поетичної водночас, — це є і наш ідеал.

Школа «Афіни» з 2010 року є членом EUDEC (European Democratic Education Community), а також ECNAIS (European Council of National Associations of Independent Schools).

Система демократичного навчання ґрунтується на чотирьох базових принципах.

ВІДПОВІДАЛЬНА СВОБОДА ВИБОРУ

Нерозумно вимагати від дитини нести відповідальність за вибір, якого вона не робила.

Ми в “Афінах” вчимо дітей робити свій власний вибір. Усіх дітей. Від найменших до старшокласників. Ми хочемо, щоб дитина розуміла: обираючи одну з двох альтернатив, людина відкриває для себе одні можливості, але закриває інші. Вона не може піти одночасно двома дорогами, а отже, обравши один шлях, обирає і те, до чого, зрештою, вона прийде. Це і є відповідальність за наслідки вибору.

Школа має давати змогу обирати що вчити, коли вчити й в кого вчитися.

РОБОТА В РІЗНОВІКОВИХ КОМАНДАХ

Щоб забезпечити можливість вибору, ми створили гнучке освітнє середовище, налаштоване на дитину.

Всі діти – різні, хтось спринтер у математиці, але стаєр у мові, хтось – навпаки, а хтось гарний і в тому, і в іншому. Також і викладачі різні, у кожного своя енергетика і своя манера вести заняття.

Тому ми використовуємо технології blended learning, або застосовуючи роботу в різновікових командах, або навчаючи їх в динамічних групах. Кожна навчальна група – результат спільного вибору дорослих і дітей.

ВІДМОВА ВІД БАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ

У нас немає ані 12-бальної системи оцінювання, ані 5-бальної або якоїсь іншої. Натомість є освітні рівні з чіткими критеріями, щоб від початку вивчення будь-якої теми учень заздалегідь знав, що йому потрібно вивчити та скласти, і обрав рівень, на який він опановуватиме цю тему.

На початку кожного нового триместру ми укладаємо тристоронній договір між школою в особі тьютора, дитиною та її батьками: які рівні з яких курсів ми будемо вважати цільовими. Ми жартома називаємо це “проєктом табеля”. Наприклад, математика на В, англійська на А, а історія на С. Це спільне зважене рішення школи й сім’ї.

СПІВУПРАВЛІННЯ ДОРОСЛИХ І ДІТЕЙ

Перший пункт наших шкільних правил (до речі, вироблених і прийнятих дітьми) проголошує:

“Усі – діти й дорослі – зайняті в продуктивній діяльності Школи, є співробітниками Школи”.

Це не проста декларація. Ця установка пронизує всю школу і по горизонталі, і по вертикалі. Ми навіть називаємо одне одного не “учні та вчителі”, а “молодші та старші співробітники”. Молодші та старші – тільки за віком, а не тому, що хтось головніший.

АФІНИ — SOFT SKILLS SCHOOL

Крім принципів демократичної освіти, ми сповідуємо й інші, які також є стрижневими для нашої системи.

Наприклад навчання в грі. Банально, але правда: все наше життя – гра. Ми граємо в тат і мам, у серйозних експертів і грізних начальників, у вчителів та учнів. Навчання може бути веселою пригодою, дивовижним квестом, а не тяжкою працею. Вчитися – здорово. Вчитися – цікаво. Вчитися можна всюди, завжди, все життя. Треба тільки підійти до нього творчо.

Тому Афіни – територія креативності. Це не лише шкільний театр, художня, вокальна чи кулінарна студії, а й здатність знайти нестандартний вихід зі складної ситуації. Це вміння перетворювати проблеми на завдання, бо завдання завжди має рішення! Це те, чого ми вчимо дітей: не боятися викликів і з посмішкою йти по життю.

Кожен із наших молодших та старших співробітників – особистість, а щоб ця особистість була дійсно різнобічною, ми розвиваємо її у п’яти сферах.

ФІЗИЧНИЙ РОЗВИТОК

Піші походи з рюкзаком, життя в наметовому таборі, заняття аматорським спортом, ранкова гімнастика, риболовля, участь у театральному гуртку та навчання гри на будь-якому з музичних інструментів, – ось далеко не повний перелік занять, що дає змогу виховати в дитини потрібні якості: наполегливість, невибагливість у побуті, знання й розуміння свого тіла та вміння налаштовуватися на досягнення результату.

ЕМОЦІЙНИЙ РОЗВИТОК

Дуже важливо зрозуміти, як нам жити зі своїми перевагами й недоліками. Для цього у нас є регулярні групові заняття з психологом та щотижневі тьюторські зустрічі. А ще є такий чудовий інструмент емоційного розвитку, як театр! Кожен може зіграти багато різних ролей і відшукати серед них свою.

Здоров’я, фізичне й емоційне, – це фундамент, на якому вибудовуються такі важковизначувані поняття, як успіх або щастя.

ТЕХНОЛОГІЧНИЙ РОЗВИТОК

Технологічна складова особистості пов’язана з тим, як ми досліджуємо навколишній світ та перебудовуємо його.

Ми вчимо дітей не тільки володіти інструментами – ножицями, молотком або пензлем художника, – а й розуміти сенс причинно-наслідкового зв’язку: є етапи роботи, які потрібно пройти в певній послідовності, і пропуск будь-якого з них не дасть змоги досягти бажаного результату.

СОЦІАЛЬНИЙ РОЗВИТОК

Розвиток соціальної складової особистості дає змогу дитині навчитися взаємодіяти з іншими людьми, які, на відміну від неживих об’єктів, мають свої цілі, бажання і потреби.

Це навчання – не те саме, що модне нині виховання лідерських якостей. Це, скоріше, досвід двосторонньої комунікації та співпраці, вміння зрозуміти, що кожна людина цінна саме своєю несхожістю на тебе.

РОЗВИТОК ІНТЕЛЕКТУ

Ми намагаємося не набивати дитячий розум ватою так званих “знань”, а вчити дитину використовувати свій розум як інструмент, за допомогою якого вона здатна не тільки зрозуміти, а й пристосувати під себе навколишній світ.

А це означає, що вона має навчитися оцінювати сильні та слабкі сторони різних ідей і підходів, має навчитися ставити себе на місце опонента і знаходити резони в його аргументації, має навчитися знаходити компромісні рішення там, де це доречно, і коректно відстоювати свою позицію, коли компроміс неможливий.

Говорячи “має навчитися”, ми розуміємо це не як обов’язок учня перед учителями, батьками чи державою, а як процес поступового усвідомлення дитиною своєї відповідальності перед собою майбутнім, як неодмінний етап на шляху до осмисленого цілепокладання.

АФІНИ — ШКОЛА ТЬЮТОРСЬКОГО СУПРОВОДУ

Особистість може бути вихована тільки Особистістю. Тому практично всі наші співробітники (не тільки викладачі) є тьюторами.

Тьюторинг - чудовий інструмент виховання педагога: коли в тебе є свої підопічні, ти по-іншому починаєш ставитися і до інших дітей, починаєш відчувати себе саме Вчителем, а не "передавачем знань".

Ми готуємо тьюторів ґрунтовно. Навчальний курс включає 8 модулів по 8 годин кожен і триває 4 місяці з перервами. Той, хто пройшов цей курс, стає сертифікованим тьютором і допускається до роботи з дітьми.

Тьютори - носії та хранителі цінностей Школи. Вони розуміють, якими важливими є любов, свобода вибору, постійний розвиток, співпраця та проактивність. Тьютор здатен показати дітям, як ці цінності проявляються в людських стосунках і в різних життєвих ситуаціях.

Про інші важливі принципи, які розділяють та якими у своїй роботі керуються співробітники Школи “Афіни”, Ви можете дізнатися тут: