Шановні учні 10-го класу!
Нагадую, що курс біології у другому семестрі триває з 14.01.13 до 15.02.13., також всі теми повинні бути здані до 01.03.13.
Залік з теми складається з виконаних всіх робіт (самостійних, практичних, лабораторних та домашніх) в робочих зошитах, творчої роботи (у вигляді презентації) та тестування.
Тема 2. НЕКЛІТИННІ ФОРМИ ЖИТТЯ. ОДНОКЛІТИННІ ТА БАГАТОКЛІТИННІ ОРАГНІЗМИ.
1) Самостійні та домашні роботи в робочих зошитах:
Віруси, їхня будова й життєві цикли (стор. 68-69), Роль вірусів у природі й житті людини. Профілактика ВІЛ-інфекції та інших вірусних захворювань (стор. 70-71), Пріони, їхня будова й життєві цикли. Роль у природі та житті людини (стор. 72-73), Прокаріоти. Особливості організації і життєдіяльності (стор. 74-75), Роль бактерій у природі й житті людини (стор.76-77), Одноклітинні еукаріоти. Колоніальні організми (стор. 78-79), Багатоклітинні організми. Стовбурні клітини (стор. 80-81), Тканини тварин. Регенерація (стор. 82-83), Тканини рослинного організму. Гістотехнології (стор. 84-85), Органи й системи органів багатоклітинних організмів (86-87), Регуляція функцій у багатоклітинних організмів (стор. 88-89), Колонії багатоклітинних організмів (стор. 90-91).
Виконати до 14.02.13
2) Творча робота – дві презентації. Тема презентацій: перша презентація – віруси, пріони, бактерії (прокаріоти); друга презентація – одноклітинні, колоніальні, багатоклітинні організми (стовбурні клітини, тканини тварин, рослин, гістотехнології, органи і системи органів багатоклітинних організмів, регуляція функцій багатоклітинних організмів) на вибір по будь-якому з перелічених вище питань. Захист презентацій 14.02.13
3) Тестування проводитиметься 14.02.13 з питань:
1. Вміти називати:
– неклітинні форми життя;
– одноклітинні організми;
– багатоклітинні організми;
– тканини багатоклітинних організмів;
– органи рослин і системи органів тварин.
2. Наводити приклади:
– захворювань людини, які спричинені вірусами і пріонами;
– одноклітинних прокаріотів;
– одноклітинних рослин, тварин, грибів, колоніальних одноклітинних організмів;
– застосування гістотехнологій для лікування захворювань людини;
– колоній багатоклітинних організмів;
3. Характеризувати:
– хімічний склад, будову та життєвий цикл вірусів;
– білки, які входять до складу вірусів, пріонів;
– нуклеїнові кислоти, що входять до складу вірусів;
– механізми проникнення вірусів у клітини людини, тварин, рослин, бактерій;
– особливості вірусів, пріонів, їх роль у природі й житті людини;
– особливості будови прокаріотів, одноклітинних еукаріотів;
– автотрофні бактерії (фототрофи, хемотрофи);
– гетеротрофні бактерії (сапротрофи, симбіонти);
– аеробні та анаеробні бактерії;
– шляхи розповсюдження бактеріальних захворювань людини;
– явище колоніальності одноклітинних організмів;
– стовбурові клітини багатоклiтинних організмів;
– принципи диференціації клітин;
– типи тканин тварин ( епітеліальні, тканини внутрішнього середовища, м’язові, нервова);
– типи тканин рослин (твірні, покривні, провідні, механічні, основні);
– регенерацію тканин у багатоклітинних тварин і рослин;
– можливості та перспективи використання гістотехнологій;
– регуляцію функцій у рослин;
– регуляторні системи тварин на прикладі людини (нервову, ендокринну, імунну);
– тканинний, органний, організмовий рівні організації життя.
4. Обґрунтовувати:
– способи боротьби з вірусними захворюваннями;
5. Пояснювати:
– заходи профілактики вірусних захворювань людини, зокрема ВІЛ-інфекції/СНІДу, вірусного гепатиту;
– заходи профілактики зараження пріонами;
– шляхи розповсюдження вірусних захворювань людини;
– роль бактерій в екосистемах;
– значення бактерій у господарській діяльності людини;
– засади профілактики бактеріальних захворювань людини;
– принципи застосування антибіотиків у лікуванні бактеріальних захворювань;
– роль одноклітинних еукаріотів у виникненні захворювань людини;
– роль одноклітинних грибів у природі й життєдіяльності людини;
– роль одноклітинних рослин і тварин у природі;
– значення стовбурових клітин багатоклітинних організмів, створення «банків» для їх зберігання;
– значення процесу диференцiації клітин, утворення тканин і органів;
– значення гістотехнологій у лікуванні захворювань людини;
– взаємодію систем регуляції у людини.
6. Застосовувати знання:
– про процеси життєдіяльності вірусів для профілактики вірусних захворювань людини, тварин, рослин;
– про процеси життєдіяльності бактерій для профілактики інфекційних захворювань та використанні у господарчій діяльності людини;
– про регуляцію функцій організму людини для збереження власного здоров’я, свідомої поведінки в природі та колективі;
– для оцінки етичних аспектів досліджень в галузі цитотехнологій і гістотехнологій.
7. Дотримуватись правил:
– поведінки в місцях, де можливе зараження вірусами;
8. Робити висновок:
– віруси – неклітинні форми життя, обов’язкові внутрішньоклітинні паразити;
– про різноманітність бактерій, яка пов’язана з розповсюдженням їх в усіх середовищах існування на планеті Земля;
– про принципи організації та функціонування багатоклітинних організмів.
При незадовільних результатах здачі теми чи тривалої відсутності учня, допускається перездача теми на протязі двох тижнів після встановлених термінів здачі.
Бажаю успіхів!