Сучасна дитина – це вибухова суміш життєвої енергії, допитливості та прагнення до всього нового. До того ж малеча звикла до яскравих відео у соціальних мережах, жвавого спілкування у месенджерах і постійного доступу до розважального контенту. Через це буває дуже складно втримати її увагу під час уроку.
То що ж робити вчителям? Однозначно варто спробувати метод навчання під назвою сторітелінг. Він допоможе розвинути дитячу уяву, спонукати учнів до творчості та дійсно зацікавити у здобутті знань.
Що являє собою ця методика та чому вона реально працює? Розбираємося далі.
Сторітелінг – це справжнє мистецтво, що полягає у поданні будь-якого матеріалу в форматі оповідання з захопливим сюжетом. Цей термін походить від англійського словосполучення «story telling», що в перекладі означає «розповідь історії».
Такий підхід дозволяє впливати на емоції дитини, мотивувати її до навчання та розвивати когнітивні здібності. Та що там дитини? Мабуть, хоча б раз у житті кожен із нас помічав, що прочитати довгий, але цікавий текст можна на одному диханні. А коротка наукова стаття часто залишається недочитаною.
Річ у тім, що інформація у форматі сторітелінгу сприймається набагато легше, ніж сухий матеріал. І це доцільно використовувати під час організації освітнього процесу.
До сторітелінгу звертаються педагоги з усього світу. Такий формат подачі матеріалу можна застосовувати на будь-яких уроках. Від мови та літератури, де креативність вітається апріорі, до фізики й математики – здавалося б, максимально прагматичних дисциплін.
Чому ж цей метод такий популярний? Розглянемо основні переваги, що приносять розповіді в навчанні викладачам та здобувачам освіти.
Люди схильні легше сприймати та запам’ятовувати інформацію, що викликає емоції. Радість, здивування, сум чи навіть страх. Завдяки різноманітним переживанням активуються емоційні мозкові центри. Як результат – покращується процес збереження та відтворення прочитаного.
Якщо говорити про точні науки, як-то фізика чи хімія, сторітелінг дозволяє замінити абстрактні поняття цілком зрозумілими прикладами. Так учень може їх швидше запам’ятати.
Що ми зазвичай робимо, коли читаємо захопливу книгу з харизматичним головним героєм? Співпереживаємо йому, відчуваємо емоції чи навіть більше – ставимо себе на його місце.
Те ж відбувається і з дітьми, які сприймають матеріал не через монотонний текст з підручника, а у формі цікавої історії. У маленького слухача розвивається емпатія та вміння аналізувати людські вчинки. Він вчиться усвідомлювати власні емоції, виражати їх та розпізнавати в інших людях. Це і є основні компоненти емоційного інтелекту.
Привернути увагу учнів – справа непроста. Та ще складніше може бути її втримати. Однак з цим легко впорається сторітелінг. Головне – правильно побудувати історію. В неї має бути інтригуючий вступ і захопливий, динамічний сюжет. Це допоможе втримати інтерес дітей до кінця уроку, а можливо, мотивує з нетерпінням чекати наступного.
До того цей формат сприяє інтерактивному навчанню. Бо які ж історії обходяться без актинової взаємодії з матеріалом – дискусій, участі у створенні сюжету, інтерпретації через призму власного досвіду тощо.
Загалом же, говорячи про переваги сторітелінгу, можна зазначити один величезний плюс. Такий підхід дозволяє реалізувати основні принципи навчання. Зокрема – свідомості й активності учнів, зв’язку знань із реальним життям, наочності, міцності засвоєння матеріалу та інші.
Щоб наочно продемонструвати ефективність сторітелінгу для дітей, наведемо його приклади.
Скажімо, перед вчителем математики стоїть задача пояснити учням, як додавати та віднімати дроби з різними знаменниками. У класичному варіанті організації освітнього процесу урок би складався з вивчення правила та подальшого розв’язання прикладів.
Методика ж сторітелінгу передбачає більш креативний підхід. Вчитель починає урок із захопливої історії, наприклад:
«Уявіть, що ви – пірати, які подорожують морем. Ви знайшли стару карту, на якій вказано місце скарбу. Але є проблема. Щоб отримати цей скарб, вам потрібно пройти через кілька островів, на кожному з яких треба виконати певні завдання, використовуючи ваші математичні навички».
Потім у процесі освоєння матеріалу учні матимуть справу з тими ж вправами. Наприклад, ¼ + ⅜. Проте для них це будуть не просто дроби, а частки скарбів, які їм потрібно відшукати. В результаті урок сприйматиметься як цікавий квест.
Сторітелінг, приклад якого ми щойно розглянули, дозволить привернути увагу дітей та утримати її до кінця уроку. Результат – більш успішне засвоєння теми завдяки зацікавленості та залученості слухачів.
Зверніть увагу: існують і інші види сторітелінгу, які доцільно обирати в залежності від потреб навчального процесу.
Існує багато методик сторітелінгу, які успішно застосовують педагоги під час навчання та виховання. Вони покликані виконувати різні задачі та розраховані на широку аудиторію.
Найефективніші з них:
Щоб сторітелінг приніс очікувані результати, варто обрати метод, який максимально відповідає віковій групі та рівню підготовки класу.
У наш час технологічного прогресу можливості вчителів постійно розширюються. Щоб зробити сторітелінг ще цікавішим, педагоги можуть використовувати такі засоби:
Усі ці засоби допомагають вчителю створити передумови для того, щоб учні проживали історію через активну взаємодію з матеріалом та одне з одним.
На жаль, викладання у форматі сторітеллінгу може мати певні труднощі. Та, як-то кажуть, попереджений – значить озброєний. Тож пропонуємо вашій увазі перелік потенційних проблем при впровадженні цього прогресивного методу навчання:
Втім, варто зазначити, що ми в Школі «Афіни» успішно долаємо всі ці складнощі та впроваджуємо сторітеллінг в освітній процес.
Здивувати сучасних дітей вкрай важко. Вони занадто добре обізнані у передових технологіях, дуже енергійні та вимогливі. Тож інколи педагогам доводиться сильно постаратися, щоб завоювати їхню увагу та довіру.
Один зі способів цього досягти – розбавити класичний перебіг освітнього процесу елементами сторітеллінгу. Такий підхід дозволить дитині швидше запам’ятати матеріал і дійсно відчути, яка вона – жага до знань.
Цей пост проілюстрований фотографіями, зробленими під час роботи учнів Школи «Афіни» в форматі сторітелінгу.